با توجه به کاربردهای فراوان گاز ترکیبی هیدروژن بر آن شدیم تا اطلاعاتی درمورد هیدروژن از جمله مخلوط گازی هیدروژن، گاز کالیبراسیون، کاربرد‌های این گاز مرجع و همچنین نمونه های تولید شده از این گاز ترکیبی در سپهرگازکاویان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

گاز ترکیبی هیدروژن

شاید برای اغلب شما این سوال ایجاد شود که گاز ترکیبی یا مخلوط گازی یا گازهای میکس چه نوع گازی هستند و چه کاربردی دارند، ما در این دسته از مقالات تلاش کرده ایم تا پاسخ سوالات شما را بدهیم. در این مقاله در رابطه با گاز ترکیبی هیدروژن بحث می‌نماییم:

گاز ترکیبی چیست؟

معمولا گازهایی که در مصارف خاص با اهداف مشخصی استفاده می‌گردند گازهای ترکیبی می‌باشند. گازهای ترکیبی با توجه به درصد گازهای خالصی که با یکدیگر ترکیب می‌گردند می‌توانند بسیار گسترده و نامحدود باشند. مخلوط های گازی یا گاز های میکس عمدتا در دستگاه‌های آنالایزر و کنترل کننده سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از این گازهای ترکیبی می‌توانند چند جزیی (شامل 3 یا 4 جزء) باشند.

گاز ترکیبی هیدروژن-سپهر گاز کاویان

هیدروژن

گاز هیدروژن که در انگلیسی به آن Hydrogen می‌گویند دارای نماد شیمیایی H است. هیدروژن در گروه اول جدول تناوبی وجود دارد و دارای عدد اتمی 1 است. جرم اتمی هیدروژن 1.00794 u است. همانطور که می‌دانید هیدروژن سبکترین عنصر موجود در هستی است. هیدروژن از سایر عناصر فراوان‌تر است و راحت‌تر می‌توان آن را یافت. گفتنی است حدود 75% از جرم جهان هستی را گاز هیدروژن تشکیل داده است. در ضمن لازم به ذکر است که گاز هیدروژن را در زمین در حالت تک اتمی به سختی می‌توان یافت.

گاز کالیبراسیون

مواردی از گاز ترکیبی هیدروژن:

گاز هیدروژن در بالانس گاز آرگون

گاز هیدروژن در بالانس گاز نیتروژن

گاز هیدروژن در بالانس گاز متان

موارد گفته شده تنها چند نمونه از گازهای ترکیبی و مخلوط گازی هیدروژن تولید شده در شرکت سپهرگازکاویان می‌باشد.

کالیبراسیون

شیمی مانند هر علم دیگری دارای مفاهیم اساسی و پایه می‌باشد. برای انجام کالیبراسیون و تولید گاز کالیبراسیون باید این مفاهیم مورد توجه قرار گیرند، برای مثال دقت، صحت و درستی، تلورانس و پایداری.

تلرانس در کالیبراسیون

بیشترین و کمترین انحرافی که در ارتباط با یک کمیت اعمال می‌گردد.

پایداری

توانایی یک گاز یا یک وسیله برای حفظ ویژگی‌های خود.