در این مقاله شما با گاز ترکیبی هلیوم، گاز کالیبراسیون (گاز مرجع)، گاز هلیوم و همچنین نمونه های تولید شده از گاز ترکیبی هلیوم در شرکت سپهرگازکاویان آشنا می‌شوید.

گاز ترکیبی هلیوم

شاید برای بسیاری از شما این سوال مطرح باشد که گاز ترکیبی یا مخلوط گازی یا گازهای میکس چه نوع گازی هستند و چه کاربردی دارند، ما در این دسته از مقالات سعی نموده ایم تا پاسخ سوالات شما را بدهیم. در اینجا در مورد گاز ترکیبی هلیوم و کاربرد های این گاز در صنعت و آزمایشگاه گفتگو می‌نمائیم:

گاز کالیبراسیون چیست؟

گاز کالیبراسیون یا گاز ترکیبی از اختلاط چند گاز خالص با یکدیگر حاصل می‌شوند. این گازهای میکس برای اهداف متفاوتی در صنعت و آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کالیبراسیون و یا کالیبره کردن با اهدافی انجام می‌شود مانند قابلیت ردیابی ابزار و دستگاه‌ها به استاندارد‌های مرجع و تعیین درستی مقادیر خوانده شده از دستگاه و همچنین ایجاد اطمینان از قرائت‌های خوانده شده از دستگاه.

گاز ترکیبی هلیوم-سپهر گاز کاویان

هلیوم چیست؟

گاز هلیوم که در انگلیسی به آن Helium گفته میشود. هلیوم دارای نماد شیمیایی He است. به هلیوم، هلیم نیز گفته می‌شود. گاز هلیوم در گروه هشتم جدول تناوبی یافت می‌گردد. هلیوم گازی بی رنگ و بو و بدون مزه است. همانگونه که می‌دانید گاز هلیوم در گروه گازهای نجیب یا بی اثر قرار گرفته است لذا خاصیت سمی ندارد. گاز هلیوم از لحاظ شیمیایی گازی بی اثر است که تمایلی به انجام واکنش ندارد. در حالت معمول هلیوم تک اتمی است و اولین عنصر در گروه گازهای نجیب است. عدد اتمی گاز هلیوم 2 است. جرم اتمی آن 4.002602 می‌باشد. دمای ذوب و دمای جوش هلیوم نسبت به سایر عناصر بسیار پایین‌تر است.

نمونه از گاز ترکیبی هلیوم

گاز دی اکسید کربن*گاز هلیوم در بالانس گاز نیتروژن

گاز هیدروژن در بالانس گاز هلیوم

موارد گفته شده نمونه‌هایی از گاز میکس و مخلوط گازی هلیوم تولید شده در شرکت سپهرگازکاویان می‌باشد.

خرید گاز کالیبراسیون هلیوم

گاز های کالیبراسیون که در سیلندرها شارژ می‌شوند معمولاً یک گاز مرجع و یا مخلوطی از گاز های مرجع هستند که به عنوان استانداردی برای مقایسه و کالیبره کردن استفاده می شونداز آنجایی که گازهای کالیبراسیون بسیار حساس می‌باشند باید گاز کالیبراسیون هلیوم را از مراکز فروش معتبر خریداری کنید به طوری که گاز خریداری شده دارای آنالیز و سرتیفیکت معتبر باشد.

کالیبراسیون

در شیمی و کالیبراسیون یکسری مفاهیم اصلی وجود دارد که برای شروع بحث کالیبراسیون و گاز کالیبراسیون و آنالیزها لازم است با این تعارف آشنایی داشته باشید.

دقت در کالیبراسیون


با تکرارکردن آنالیز نتایجی حاصل میشود. نزدیک بودن این نتایج به یکدیگر نشانگر بالا بودن دقت در آنالیز است.

عدم قطعیت در کالیبراسیون

یکسری پارامترهایی که به نتیجه آنالیز بستگی دارند و در نهایت پراکندگی مقدار های بدست آمده را نشان می‌دهد.