گاز ترکیبی دی اکسید کربن در بسیاری از صنعت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا تصمیم گرفتیم تا اطلاعاتی از جمله کاربردهای گاز ترکیبی دی اکسید کربن و سایر موارد مربوط به گاز مخلوط دی اکسید کربن در اختیار شما قرار دهیم.

برای دریافت مشاوره و خرید این مخلوط گازی میتوانید از طریق شماره های زیر با سپهر گاز کاویان در ارتباط باشید

02146835980

02146837072

دی اکسید کربن چیست؟

گاز دی‌اکسید کربن به گازی گفته می‌شود که دارای دو اتم اکسیژن (O) و یک اتم کربن (C) است. فرمول شیمیایی این گاز CO2 است.

این گاز به طور طبیعی در جو زمین و هوا وجود دارد و نقش مهمی در چرخه کربن دارد. گیاهان با جذب این گاز از هوا، انرژی نور خورشید را در فرآیند فتوسنتز به داخل خود می‌کشند و اکسیژن را آزاد می‌کنند که این اکسیژن از طریق تنفس حیوانات و انسان‌ها مصرف می‌شود.

از جمله مواردی که می‌تواند تولید دی‌اکسید کربن زیادی داشته باشد، احتراق سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ است. همچنین فعالیت‌های صنعتی، حمل و نقل، کشاورزی و زباله‌سوزی نیز به تولید این گاز می‌انجامد. دی‌اکسید کربن همچنین می‌تواند در تعادل حرارتی زمین نقش داشته باشد و در برخی موارد می‌تواند مسئولیت برانگیختن اثر گلخانه‌ای را داشته باشد. به همین دلیل، کنترل و کاهش انتشار این گاز مهم است تا تغییرات آب و هوایی جهانی به کنترل برسد.

معرفی گاز ترکیبی دی اکسید کربن

شاید برای بسیاری از شما این سوال ایجاد شود که گاز ترکیبی یا مخلوط گازی یا گازهای میکس چه نوع گازی هستند و چه کاربردی دارند، ما در این دسته از مقالات سعی نموده‌ایم تا پاسخ سوالات شما را بدهیم. در این مقاله درباره گاز ترکیبی دی اکسید کربن و کاربردهای این گاز در صنعت و خواص و ویژگی های آن بحث می‌نمائیم.

گاز آنالایزور چیست؟

گاز کالیبراسیون اسپن یک نوع گاز کالیبراسیون است که به طور معمول باید حاوی مقدار کمی از گازی که قصد آنالیز و اندازه گیری آن را داریم باشد. تا این امکان را به دستگاه آنالیزور بدهد که در مقدار متناسب با آن غلظت کالیبره گردد.

گاز ترکیبی دی اکسیدکربن-سپهر گاز کاویان

گاز ترکیبی

نمونه ای از گاز ترکیبی دی اکسید کربن:

گاز دی اکسید کربن*گاز هیدروژن در بالانس نیتروژن

گاز هلیوم *گاز دی اکسید کربن در بالانس نیتروژن

این موارد تنها نمونه ای از گازهای ترکیبی دی اکسید کربن تولید شده توسط سپهرگاز کاویان می‌باشد.

همانطور که قبلا گفته شد گاز دی اکسید کربن و گاز‌های میکس آن بسیار کاربردی هستند و در زندگی بشر تاثیر گذارند. بعنوان نمونه از گاز دی اکسید کربن برای کنترل کردن دمای درون راکتورها و واکنش خنثی کردن مواد بازیافتی که خاصیتی قلیایی دارند استفاده می‌گردد، همچنین در خالص‌سازی و خشک کردن پلیمر‌ها نیز کاربرد دارد. از دی اکسید کربن در تولید یخ خشک نیز استفاده می‌شود. دی اکسید کربن در حالت عادی به صورت مایع است با اعمال فشار دی اکسید کربن به یخ خشک تبدیل می‌شود. یخ خشک حاصل شده از دی اکسید کربن کاربردهای صنعتی زیادی دارد.

مزایای استفاده از گازهای ترکیبی

همانطور که می‌‍دانید گازها دارای گستره وسیعی می‌باشند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام از گازهای خالص در برخی ویژگی‌ها نسبت به بقیه برتری دارند و در برخی ویژگی‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

مخلوط های گازی از ترکیب چند گاز مختلف با یکدیگر تهیه می‌شوند استفتده از آنها باعث می‌شوند که بتوان همزمان از مزایای چند گاز بهره برد و به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

همانطور که می‌دانید هر یک از گازها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشند که اگر با هم ترکیب شوند، گازی حاصل می‌شود که شامل تمام ویژگی‌های مثبت آن‌ها می‌باشد.

در فرایند جوشکاری گازها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

هر یک از گازهای جوشکاری در فرایندهای خاصی کاربرد دارند.

به عنوان مثال از آرگون خالص برای اکثر پروژه‌های جوشکاریTIG استفاده می‌شود و یا مخلوط گازی آرگون و CO2 در جوشکاری MIG مورد استفاده قرار می‌گیرد .

گفتنی است هر چقدر اطلاعات ما در مورد گازهای مختلف و نقاط قوت و ضعف آنها بیشتر باشد این اطمینان حاصل می‌شود که جوش‌ها از بالاترین کیفیت ممکن برای استفاده بهره بردارند.

برخی از گازهای میکس پرکاربرد


آرگون+ CO2

مخلوط گازی آرگون در کربن دی اکسید، باعث ایجاد یک جوش صاف با حداقل پاشش می‌باشد.

در رابطه با درصد میکس این گاز ها باید گفته شود که نسبت این گازها از 95درصد آرگون + 5 درصد CO2 تا 80درصد آرگون + 20درصد CO2 متغیر می‌باشد.

اکسیژن + آرگون+CO2

جوش های حاصل ازاین ترکیب گازی هم مانند مخلوط گازی آرگون وCO2، تمیز هستند. اما حضور اکسیژن در این میکس، که مقدار آن کمتر از 5 درصد این مخلوط گازی را تشکیل می‌دهد، باعث افزایش سیالیت در حوضچه جوش در طول فرآیند جوشکاری می‌شود.

آرگون + هلیوم

این گاز میکس که با هلیوم غنی شده است. زمانی که بخواهیم یک جوش با نفوذ عمیق و پهن برای آلومینیوم و آلیاژهای دیگر ایجاد کنیم از مخلوط گازی آرگون در هلیوم استفاده می‌کینم.

آرگون + هلیوم+ CO2

این مخلوط گازی سه جزئی در جوشکاری طیف وسیعی از فلزات مختلف کاربرد دارد. به عنوان مثال در جوشکاری فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم از این میکس استفاده می‌شود.

آرگون + اکسیژن

میزان اکسیژن در این میکس دو جزئی بسیار کم می‌باشد و استفاده از آن به همجوشی مواد کمک می کند.

آرگون + هیدروژن

استفاده از این گاز میکس، باعث سرعت بخشیدن به فرآیندهای جوشکاری TIG می‌شود و در عین حال جوش تمیزتری را ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که هیدروژن جوش را از هر هوایی که ‌می‌تواند وارد آن شود، اکسیدزدایی می‌کند.

نیتروژن + هیدروژن

این مخلوط گازی دوجزئی به طور خاص برای محافظت از “فولادهای زنگ نزن آستنیتی” مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این میکس در فرایند های جوشکاری باعث افزایش نفوذ و سرعت بخشیدن به فرآیند جوشکاری می‌شود و در عین حال منجر به افزایش خواص مکانیکی فولاد نیز خواهد شد.