شرکت سپهرگازکاویان تولیدکننده انواع گازهای ترکیبی از جمله گاز ترکیبی آرگون می‌باشد. در این راستا تلاش شده است تا مطالبی در رابطه با مخلوط گازی آرگون و کاربردهای این ترکیب گازی در اختیار شما قرار گیرد.

آرگون چیست؟

آرگون یک عنصر شیمیایی است که با نماد “Ar” و عدد اتمی 18 شناخته می‌شود. این یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌ذائقه است که در جو زمین و دیگر سیستم‌های فضایی وجود دارد.این عنصر دارای ایزوتوپ‌هایی است که معمولا آرگون-40 فراوان‌ترین آنهاست. آرگون-40 از واپاشی پتاسیم-40 در جو ایجاد می‌شود. البته گفتنی است آرگون-36 در جهان فراوان‌تر از آرگون-40 است.

آرگون یک کلمه یونانی است که معنی آن تنبل یا غیرفعال است چون لایه ظرفیت آن پر است و تمایل به ایجاد ترکیب جدید ندارد. به عنوان یکی از گازهای نجیب، این گاز به دلیل خاصیت عدم تعامل با عناصر شیمیایی دیگر، در فرآیندهای صنعتی مانند جوشکاری، پرکننده‌ها و لامپ‌های فلورسنت و نئون استفاده می‌شود. همچنین این گاز به صورت خالص یا ترکیب با گازهای دیگر در برخی ابزارهای علمی، نگهداری نمونه‌های حساس و کاربردهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید

02146835980

02146837072

معرفی گاز ترکیبی آرگون

گازهای ترکیبی یا به عبارتی گازهای میکس یا مخلوط گازی کاربرد های زیادی در صنعت و آزمایشگاه ها دارند. در این مقاله سعی نموده ایم تا اطلاعاتی از جمله گاز ترکیبی و کاربردهای آن و همچنین ویژگی های مخلوط های گازی مخصوصا گاز ترکیبی آرگون را به شما ارائه دهیم.

گاز آنالایزور چیست؟

گاز آنالایزور یا همان گاز ترکیبی و گاز مخلوط از اختلاط چند گاز خالص حاصل می‌شوند. گاز های ترکیبی همانطور که گفته شد کاربرد های گوناگونی در رصنعت دارند و در آزمایشگاه ها نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

گاز ترکیبی در صنایع متنوعی از جمله صنایع جوشکاری، لیزر و برشکاری، ریخته گری، صنایع غذایی، داروسازی، پزشکی، تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و … کاربرد فراوانی دارد.

گاز ترکیبی آرگون-سپهر گاز کاویان

گاز کالیبراسیون

نمونه ای از گاز ترکیبی آرگون:

-گاز هیدروژن در بالانس آرگون

-گاز آرگون در بالانس دی اکسید کربن

موارد گفته شده تنها نمونه ای از این مخلوط گازی تولید شده توسط سپهرگازکاویان می‌باشد.

از کاربردهای مهم این گاز در صنایع می‌توان به پر کردن حباب لامپ، پنجره دوجداره، شستن فلزات مذاب و جداسازی گازهای موجود در آن، تصفیه برخی عناصر مانند زیرکونیوم اشاره نمود. argon نقش حفاظتی برای کریستال‌هایی مانند ژرمانیوم و سیلیسیوم را نیز دارد.

خرید گاز کالیبراسیون آرگون

گاز کالیبراسیون آرگون از جمله گازهایی است که در صنعت و آزمایشگاه‌ها تقاضای بالایی دارد. خرید گاز کالیبراسیون را از مراکز و شرکت‌هایی که دارای گواهینامه و تاییدیه صلاحیت از اداره استاندارد هستند انجام دهید هنگام خرید این گاز توجه کنید که حتما گاز مورد نظر دارای گواهینامه و سرتیفیکیت باشد.

گاز ترکیبی آرگون درون سیلندرهای یکبار مصرف و سیلندرهای قابل شارژ5 لیتری تا 50لیتری به مشتریان تحویل داده می‌شود. روی گلویه سیلندر اطلاعاتی از جمله سال ساخت سیلندر، تاریخ تست و فشار کاری درج شده است که بسیار مهم هستند و باید به آنها توجه نمود.

تولید انواع مخلوط‌های گازی در بالانس آرگون

مخلوط گازی آرگون و کربن دی اکسید

از مخلوط گاز Ar و گاز co2 گاز میکس تولید می‌شود.

به عنوان مثال ترکیب گاز Argon * Co2 را می‌توان با 82 درصد گاز آرگون و ۱۸ درصد گاز دی اکسید کربن مخلوط نمود و در سیلندرهای 50 ،40 ،20 ،10 بسته به نیاز مشتری قابل ارائه داد.

گاز ترکیبی از ترکیب چندین گاز با یکدیگر تهیه می‌شود.

از برخی از این گازهای ترکیبی بعنوان گاز میکس جوشکاری برای جوشکاری و برشکاری و همچنین بعنوان گاز میکس لیزر برای برش لیزری و پردازش لیزری استفاده می‌شود.

به عنوان یکی از گازهای میکس لیزر شامل

CO240%HeN25%

در رابطه با تولید گازهای میکس باید بدانید که این ترکیبات گازی می‌تواند با درصدهای گوناگون گاز مخلوط شوند که این درصد گاز می‌تواند اعداد صحیحی یا اعشاری باشد.

یکی دیگر از مخلوط های گازی بر پایه Ar، گاز میکس 70 % آرگون و 30 % هلیوم می‌باشد که برای جوشکاری لوله‌های استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر مخلوط های گازی دو جزئی می‌توان به میکس متان در آرگون اشاره کرد که به میکس P10 معروف است.

در ادامه به بررسی میکس p10 می‌پردازیم.

گاز کالیبراسیون p10

از ترکیب 10% گاز متان و 90% گاز آرگون مخلوط گازی P10 یا میکس P10 تهیه می‌شود.

از این مخلوط گازی در دستگاه‌های X-Ray استفاده می‌شود.

P10: 10% Methane in Argon Balance

تیم فنی شرکت سپهر گاز کاویان قادر به تولید انواع مخلوط های گازی بر پایه آرگون می‌باشند.

این مجموعه در زمینه تولید مخلوط گازی P10 یا میکس P10 درخواستی مشتریان با استفاده از روش کوانتومتری و به کمک گازهای خلوص بالا فعال می‌باشد.

شرکت سپهر گاز کاویان توانایی تولید و آنالیز مخلوط گازی P10 یا میکس P10 مورد نیاز مشتریان در سیلندرهای دو لیتری تا 50 لیتری را دارد.

تمام سیلندرهای گازهای کالیبراسیون در این مجموعه بر اساس استاندارد 712 رنگ آمیزی می‌شود.

بر این اساس رنگ سیلندر میکس P10 دارای بدنه‌ی طوسی روشن و گلوئی قرمز (نماد آتشزا) می‌باشد.

از آنجایی که مخلوط گازی P10 آتشزا است شیر سیلندر آن باید چپ گرد باشد. لذا بر اساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4 بر روی سیلندرها تعبیه می‌شود.

اطلاعات کوتاه درباره گاز آرگون

1.تولید گاز آرگون

تولید گاز آرگون در گیاهان جداسازی هوا بوسیله مایع سازی هوا و جداسازی آرگون با تقطیر کریوژنیک مداوم تولید می شود. آرگون به عنوان یک مایع فریزر بازیافت می شود.

2.استفاده گاز آرگون

گاز آرگون بیشتر در حالت گاز طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور گسترده ای در صنایع روشنایی برای پر کردن لامپ ها; و با ترکیبی از گازهای نادر دیگر برای پر کردن لامپ های ویژه و لوله ها; برای جلوه های رنگی خاص استفاده می شود. صنعت جوشکاری با استفاده از آرگون; به عنوان یک گاز محافظ برای حفاظت از فلز از اکسیداسیون در طی جوشکاری استفاده می شود. آرگون به طور گسترده ای در فرآیند تولید نیمه هادی ها به عنوان گاز خالص مورد استفاده قرار می گیرد.